دامنه چیست و چگونه دامنه ثبت کنیم؟

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: ۲ میانگین: ۵]

دامنه چیست و ثبت دامنه چگونه انجام می شود؟

وقتی که می خواهید سایتی را طراحی کنید، اولین چیزی که اسمش به گوشتان می خورد دامنه است. اینجا ممکن است این سوال برایتان پیش آید که دامنه چیست؟

اصلا از پاسخ این سوال هراس نداشته باشید، مفهوم دامنه پیچیده نیست. همه ی افراد روزانه در اینترنت با دامنه ها سروکار دارند ولی از این موضوع بی خبرند. در این مقاله ابتدا مفهوم دامنه و سپس ویژگی هایی از آن را ذکر خواهیم کرد.

دامنه چیست؟

می توان گفت دامنه یا دامین، همان آدرس های اینترنتی هستند! به عنوان مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com می باشد.
وقتی که می خواهید مستقیم به یک سایت وارد شوید، باید آدرس سایت یا دامنه را در نوار جستجوی بالای مرورگر وارد کنید.

نکاتی در رابطه با دامنه ها

بعد ازاینکه مفهوم دامنه را متوجه شدید، در ادامه بیشتر در مورد آن توضیح خواهیم داد.

دامنه ها شامل دو قسمت هستند

  • نام دامنه
    اسمی است که برای سایتتان انتخاب می کنید، برای انتخاب اسم سایت، محدودیتی وجود ندارد. فقط باید اسم انتخابی سرهم باشد. یا این که کلمات را با خط فاصله از هم جدا کنید.
  • پسوند
    پسوندهای متفاوتی برای ثبت دامنه وجود دارد، که هرکدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند.
    به عنوان مثال، پسوند ir یعنی سایت شما ایرانی است. پسوند com هم یعنی سایت تجاری است. بقیه سایت ها هم هرکدام معنی ومفهومی دارند.

هر دامنه ای، منحصر به فرد می باشد

نکته دیگر که در مورد دامنه ها باید بدانید این است که دامنه ها اختصاصی و منحصر به فرد هستند. مثلا دامنه ای به نام شخصی ثبت شده است، بنابراین هیچ شخص دیگری نمی تواند از این دامنه برای خود استفاده کند یا آن را به نام خود ثبت کند.

خرید دامنه ها به صورت سالانه انجام می گیرد

خرید دامنه، به صورت سالانه انجام می گیرد. که این مسئله کار شما را راحت تر می کند. یعنی دامنه ای را که خریداری می کنید یک یا چند سال آن را دارید، می توانید آن را دوباره تمدید کنید. اگر هم آن را تمدید نکنید افراد دیگر از آن استفاده خواهند کرد.

برای ساخت سایت، به هاست هم نیاز خواهید داشت

دامنه فقط آدرس اینترنتی یک سایت را برای شما مشخص می کند، پس علاوه بر آن به فضایی جهت ذخیره اطلاعات نیاز دارید که به آن، هاست یا میزبان می گویند.

url چیست؟ تفاوت آن با دامنه درچیست؟

گاهی از url برای اشاره به آدرس سایت استفاده می شود، اما url با دامین متفاوت است. دامین ها آدرس اصلی صفحات وب هستند و هیچ علامت اضافه ای در آخر آن ها قرار نمی گیرد. اما url تمام مشتقات یک صفحه را در بر می گیرد.
به طور کلی صفحات اصلی سایت ها شامل دامنه، دیگر صفحات نیز هرکدام یک url مختص به خود را دارند.

چگونه اسم یک دامنه را ثبت کنیم

ثبت اسم دامنه واقعا کار راحتی است. در ادامه این مقاله نحوه انجام این کار در دو مرحله را مطالعه کنید.

ازموجود بودن دامنه ای که می خواهید ثبت کنید مطمئن شوید

هر دامنه، مختص به یک نفر می باشد. به همین خاطر قبل از این که ثبت دامنه کنید، باید دامنه را بررسی کنید تا اطمینان یابید که خالی است. برای این کار باید صفحه بررسی و ثبت دامنه را ملاحضه کنید که هاستیناوب در صفحه اول سایت این کار را برای شما راحت کرده است و می توانید دامنه خود را اول جسته جو کرده و بعد در صورت ثبت نبود آن را ثبت نمایید.

دامنه مورد نظرتان را ثبت کنید

بعد از این که مطمئن شدید دامنه خالی است، باید دامنه را از طریق یکی از شرکت های مربوط به ثبت دامنه تهیه کنید. ولی دقت داشته باشید که اگر می خواهید دامنه ir ثبت کنید، داشتن مدارک شناسایی و ارائه آن ها ضروریست.

سخن آخر در رابطه با دامنه ها

در این مقاله شما را با مفهوم دامنه یا همان دامین ها آشنا کردیم. دقت داشته باشید که دامنه مثل شماره تلفن همراه است پس هرچه بهتر، ساده و درعین حال جذاب تر باشد، تاثیر آن روی مخاطبان سایت شما بیشتر خواهد بود. وقت بیشتری را صرف انتخاب دامنه مناسب برای سایت خود کنید تا مطمئن شوید انتخابتان درست است. چون این سایت قرار است برای شما مدت زیادی کار کند.

نوشتن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *